Avondmens

katur

Vroeger zei het overgrote deel van mijn leeftijdgenoten op de vraag: ben je een ochtend- of een avondmens, steevast:   een avondmens. Ik vond het altijd een beetje zielig. Zo van; kijk mij stoer zijn dat ik ’s ochtends en overdag op school geen ruk uitvoer en ’s avonds, in m’n vrije tijd, pas echt tot leven kom en lekker zogenaamd dronken uitga.

Nou voelde ik mezelf niet echt thuis in die redenering. Hoewel het ook bij mij, eerlijk is eerlijk, voor een groot deel wel zo was. Op de vraag wat voor mens ik was, zei ik dan ook, een dagmens. Overdag zijn er genoeg leuke dingen te doen, en alleen ’s avonds leven is toch zonde? Luidde mijn redenering.

Nu moet ik bekennen, dat de realiteit dezer dagen anders ligt. Zo kan ik na school gewoon niet aan m’n schoolwerk beginnen, en begon ik in de proefwerkweek steevast na 8’en te leren. ’s Avonds kom ik eigenlijk pas echt tot leven. Zo schrijf ik mijn stukjes eigenlijk altijd ’s avonds. Overdag komt het er gewoon niet van. Dan pas kan ik mijn aandacht voor dat soort dingen er bijhouden. Dan pas ben ik echt in staat dingen te doen die ik de hele dag heb uitgesteld. Zo ook vandaag. Nadat ik even bescheiden had uitgeslapen, moest ik eigenlijk gaan poetsen. Dit kwam er niet zo van. Hieruit kwam voort dat ik nu dus pas net klaar ben met schoonmaken.

Langzaamaan ben ik gaan accepteren dat ik een avondmens ben.                                                                                                                                                                                                                                           Jammer, want de dag heeft zoveel te bieden.

2 Reacties op “Avondmens

  1. Ik wil `sochtends niet opstaan en `savonds niet naar bed, ik ben eigenlijk dan meer een nachtmens nog dan een avondmens.

    Maar goed, ik heb een wekker en er moet gewerkt worden.
    Ochtendmensen zijn `sochtends op hun best zijn, dat wil niet zeggen dat ze de rest van de dag niks presteren.

  2. “Ik wil `sochtends niet opstaan en `savonds niet naar bed, ik ben eigenlijk dan meer een nachtmens”
    Als we zo redeneren is iedereen wel een nachtmens, denk ik. ;)

Geef een reactie

